Fristbrudd

Her er nyttig informasjon for deg som er fristbruddpasient

Hva er fristbrudd?

Har du fått tildelt en frist for helsehjelp ved offentlig psykisk helsevern, men ikke mottatt helsehjelpen innen denne fristen? Da har du rett til å få tilbud ved et annet behandlingssted. Det kan være Spesialistlege AS i de områdene av landet hvor vi har rammeavtaler med Helfo. Vi bistår nemlig BUP og VOP når de ikke har kapasitet til å hjelpe alle pasientene som blir henvist. Vi har dyktig helsepersonell som kan starte utredning og behandling raskt.

Du kan lese mer om dine rettigheter ved fristbrudd her:

Gå til helsenorge.no

DETTE trenger DU å vite

På denne siden finner du relevant informasjon du trenger som fristbruddpasient.

Viktig: Som fristbruddpasient i Nord-Norge skal du ikke ha noen reiseutgifter! Noen utgifter forhåndsbetales av G Travel, andre utgifter må du legge ut for å få tilbakebetalt av Pasientreiser. Ta derfor alltid vare på kvitteringer!

 

Bestilling av reise via G Travel

G Travel forhåndsbetaler fly, tog (NSB) og hotell, samt Hurtigruten MS Nordnorge og Havila Kystruten (ikke andre lokalbåter) og bestiller det billigste alternativet av foretrukket transportmåte.

Ring G Travel på 370 52 415 og oppgi at du er fristbruddpasient og saksnummeret du har fått på SMS fra Helfo. 

Utlegg og reiseregningsskjema

Reiseutgifter som bensin til bil (km), parkering, bom, buss og taxi (hvor det er eneste alternativ), må du legge ut for, men etterbetales av Pasientreiser. Ta derfor vare på kvitteringer og fyll ut reiseregningsskjema her:

Bokmål

Nynorsk

Samisk

For synshemmede

 

Husk å: 

- Skrive «Fristbrudd» øverst på forsiden av skjemaet 

- Skrive saksnummeret ditt i merknadsfeltet på baksiden av skjemaet. Saksnummeret finner du i SMS fra Helfo i forbindelse med fristbruddet 

- Oppgi navnet på ditt opprinnelige behandlingssted og avdeling i merknadsfeltet på baksiden av skjemaet 

Reiseregningsskjemaet kan sendes via en sikker meldingstjeneste ved å trykke her eller i posten til: Pasientreiser HF - Fristbrudd, Postboks 2864 Kjørbekk, 3702 Skien.

 

I tillegg til reiseregningsskjemaet, må du laste opp/sende med: 

- Oppmøtebekreftelse fra Spesialistlege 

- Kvitteringer og annen dokumentasjon på hva du vil ha dekket 

- Evt. bekreftelse om behov for ledsager fra Spesialistlege 

 

Ledsager

VOP

En ledsager kan ha rett til å få pengestøtte til reisen, etter samme regelverk som pasienten, når en behandler dokumenterer at det er nødvendig av helsemessige og/eller behandlingsmessige årsaker.

Pasientreiser: Oppmøtebekreftelse legges ved reiseregningsskjemaet til Pasientreiser. 

G Travel: Behandler må sende bekreftelse til G Travel før reisen bestilles!

Ved behov for ledsager i begynnelsen av forløpet og før tildelt behandler, ta kontakt med forløpskoordinator for oppmøtebekreftelse.

BUP

Barn under 18 år har rett til å ha med én ledsager uten at dette er dokumentert av behandler.

Hvis du skal søke om å få dekket reiseutgifter som foresatt til barn mellom 12 og 18 år, må oppmøtebekrefelse fra behandler legges ved reiseregningsskjemaet til Pasientreiser.

 

Egenandel, frikort og faktura

Egenandelen på 386 kr er den samme som i det offentlige, opp til frikortgrensen på 3165 kr. Når du har fått vedtak om frikort, kan det ta flere uker før det er registrert i journalsystemet, derfor er det viktig at du betaler frem til du har fått bekreftelse. Overskytende beløp vil bli etterbetalt. Du kan sjekke ditt frikort, betalinger etc. på www.helsenorge.no.


Ved avbestilt time etter 24 timer før avtalt time og ikke-møtt, må du fortsatt betale egenandel. 


Betaling utsendes av PayEx/MediPay på SMS i etterkant av konsultasjonen. Husk å betale egenandelen innen 48 timer for å unngå at det sendes en faktura som også inneholder et fakturagebyr.

Ved spørsmål om din faktura, vennligst kontakt PayEx.